Na konci února naší školou prošli první adepti létání. V článku vám přiblížíme jak takové školení vypadá a co od něj můžete čekat.

Co bych měl vědět, než vzlétnu:

Podobně jako provoz na silnicích je i provoz ve vzduchu upraven pravidly. Jejich smyslem je předcházení vzniku nebezpečných situací nebo dokonce zranění či usmrcení osob. Letadlo totiž, na rozdíl od auta, nemůže jen tak zastavit a létá často mnohem rychleji než auta na silnicích. Do této situace před několika lety vtrhly drony a vznikla potřeba jejich provoz upravit pravidly. To kam dron může a kam nemůže určuje letecký předpis a každý pilot má povinnost tato pravidla znát a dodržovat je. Podobně to platí i na silnici. Chodec nebo cyklista nemusí mít řidičský průkaz ale musí znát a dodržovat pravidla, která se ho týkají. Například nemůže chodit po přechodu, když svítí červená.

Tak například letecký předpis říká, že bezpilotní prostředek – dron nemůže letět více než 300 m nad povrchem země. Je to pochopitelné, ve větší výšce by totiž hrozila možnost kolize s velkým letadlem a následky by mohly být katastrofální. Také není možné létat nad shromážděním lidí například při koncertech nebo sportovních akcích. I zde jde o ochranu zdraví nebo života těch, co jsou dole a kteří by mohl dron v případě havárie poranit. Letecký předpis také říká za jakých okolností mohu létat v okolí letiště a co vše před tím musím udělat.

Co mi hrozí?

Policista mi může při porušení silničních pravidel uložit pokutu na místě ve výši několika tisíc korun. To je jistě nepříjemné. Za porušování leteckých pravidel, což se může týkat specielně pilotů dronů, však hrozí pokuta nejméně 50.000 Kč. Horní hranice je ve výšo 5 mil. Kč. To znamená, že pokud budu přistižen při porušování pravidel, nemůže mi Úřad pro civilní letectví dát menší pokutu než 50.000 Kč. To prostě pravidla neumožňují.

Pomůže mi k něčemu škola?

Rozhodně ano. Už základní kurz, který je určen těm, kdo nemají dron a teprve uvažují o jeho koupi začíná právě tím, kde mohu a kde nemohu létat. Jako organizátoři kurzu a lidé z praxe to považujeme za nesmírně důležité. urz pro mírně pokročilé jde ještě více do hloubky a těmto pravidlům se věnuje více času na úkor samotného létání. Zvládnout létání je totiž poměrně snadné a nevyžaduje to zvláštní pilotní schopnosti nebo předchozí zkušenost.

Kurz pro profesionály jde ještě dál a řeší se v něm dokonce i to jak létat v zakázaném prostoru nebo třeba v blízkosti velkého řízeného letiště.

Jak se učí praxe?

V praktické části klademe důraz na předletovou přípravu. To je důležitá fáze, kdy mohu zachytit různá opomenutí a předejít tak havárii nebo vzniku situace, která by mě jako pilota mohla zbytečně stresovat. A všichni víme jak je důležité být v klidu a pohodě, když řídím něco, co by mohlo potenciálně někomu ublížit.

Důležitou částí kurzu je i předávání praktických zkušeností od profesionálů, kteří mají s létáním mnoho zkušeností, z nichž za mnohými stojí krizová situace nebo třeba i pád dronu a jeho poškození. Takové zkušenosti jsou k nezaplacení a ti, kdo projdou kurzem nemusí opakovat chyby svých předchůdců.

Kolik kurz stojí a kde se mohu přihlásit?

Cena kurzu pro začínající a mírně pokročilé piloty je 1.150 Kč. Kurz trvá asi hodinu a půl (většinou o něco déle). Kurz pro profíky je podstatně delší. Jeho cena je 4.250 Kč. Přihlásit je možné na našich stránkách:

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *